3 najciekawsze badania psychologiczne 2015 roku

3.1.16


Ludzie i ich zachowania są niezwykle fascynujące. To, co mnie absolutnie pociąga w psychologii to właśnie złożoność ludzkich zachowań i ich źródła. Przez wieki wiele zostało już o tym powiedziane, jednak wciąż uczymy się i dowiadujemy o sobie czegoś nowego. Pojawiają się nowe zjawiska do obserwacji i zbadania, czasy się zmieniają, a wraz z nimi zmienia się postrzeganie dobrze już znanych wcześniej pojęć. Mija nam kolejny rok pełen badań. Nie byłabym sobą, gdybym nie zrobiła małego rozeznania, co działo się ciekawego w świecie psychologii w 2015 roku. Poniżej trzy ciekawe badania psychologiczne, z których wnioski możemy wykorzystywać na co dzień, już od dziś. 


1. Chcesz wsparcia? Noś szpilki

Cóż.. nie po raz pierwszy potwierdza się moc butów na obcasie. Zwracają uwagę mężczyzn, pomagają nam, kobietom poczuć się bardziej atrakcyjnie, wyszczuplają sylwetkę, dodają kobiecości stylizacji. Każda z nas wie, że dla takiego efektu warto się czasem trochę pomęczyć. Do sedna sprawy. Pewien francuski badacz, Nicolas Guéguen z Université de Bretagne-Sud sprawdził jak rodzaj noszonego przez kobiety obuwia ma się do gotowości mężczyzn do pomocy kobietom. Wniosek jest prosty. Gotowość mężczyzn do pomocy zwiększa się wraz z ... centymetrami szpilek. Ciekawe czy zadziała to również w domu... ;) Dziewczyny, próbujecie? 

2. Nie rób zakupów na głodnego

Cały dzień poza domem, bez obiadu. Tuż przed powrotem do domu jeszcze tylko po zakupy. Stop! To pułapka. Dwaj badacze (prof. Norbert Schwarz z University of Southern California i dr Alison Jing Xu z University of Minnesota) twierdzą, że zakupom rzeczy zbędnych jest winny pusty żołądek. Na głodnego wrzucamy do koszyka więcej przedmiotów niż wcześniej planowaliśmy. Z pustym żołądkiem wydajemy nawet o 60 % więcejO ile to może wydawać się całkiem logiczne jeśli chodzi o zakupy spożywcze, o tyle badania te potwierdziły, że zależność ta odnosi się też do zakupów rzeczy niejadalnych tj. artykuły biurowe czy telewizory plazmowe. Motywacja o podłożu biologicznym - chęć zaspokojenia głodu przekłada się na ogólne "CHCĘ to". To by wiele wyjaśniało ...

Jak temu zaradzić? Rób w miarę możliwości z wyprzedzeniem listy najpotrzebniejszych zakupów. Kupuj wyłącznie rzeczy z listy. Oczywiście, nie dajmy się zwariować, ale warto być czujnym. Twoja przepełniona lodówka (lub szafa) i pusty portfel Ci za to podziękują ;)


3. Na obniżony nastrój - spacer


Presja środowiska, zbliżający się deadline dla projektu, wymagający szef, brak czasu dla siebie, spory w związku. Nie brzmi to jak sielanka. Chyba każdy ma czasem zwyczajnie dość, a uczucie że nie ma sensu wstawać dziś z łóżka nie opuszcza go od jakiegoś czasu. Dzisiejszy świat sprzyja stanom depresyjnym, a w efekcie - depresji. Okazuje się, że aby uchronić się przed depresją wystarczy nawet półtorej godziny na łonie natury. Badania prof. Gretchen Daily, Gregory’ego Bratmana i profesora psychologii Jamesa Grossa z Uniwersytetu Stanforda wykazały, że osoby spacerujące w otoczeniu przyrody mają mniejszą aktywność mózgu w obszarze związanym z występowaniem depresji, w porównaniu do osób spacerujących po mieście. 

Co ciekawe - osoby mieszkające w mieście są dużo bardziej narażone na lęki, natrętne myśli, depresję, a nawet schizofrenię niż mieszkańcy terenów wiejskich. Wniosek - w wolnej chwili uciekajcie za miasto. Ruch i natura. Dobre dla ciała i ducha :)


Wspomniane badania na pewno nie zrewolucjonizowały naszego świata, a część wniosków mogła nasuwać się sama dzięki obserwacji, ale teraz już wiemy, że nauka to potwierdza. 
__________

Daj znać czy wnioski badaczy sprawdzają się Twoim życiu codziennym? Czy jest coś co Twoim zdaniem powinno zostać zbadane w 2016 roku? Puśćmy wodze fantazji :) 

Zobacz również

0 komentarze

Polecane posty

Polub One Step Closer na FB